Sunday, November 4, 2012

DPI siri 3 mari..

Bismillahirrahmanirrahim..


Today is sunday, and hari ini adalah the fifth sunday yang saya lalui sebagai peserta DPI siri 3. Well, DPI means Diploma Pengurusan Islam yang mana semua PHEI start dari lantikan 2010 wajib ambil sebagai salah satu syarat yang Jakim letakkan untuk pengesahan jawatan. Siri 3 tu sebab batch kami adalah yang batch yang ke-3.

Realiti hari ini, saya sendiri tidak nafikan yang mana jabatan-jabatan agama sekarang sering diperlekehkan, rasa hormat masyarakat terhadap jabatan agama agak memilukan. mungkin ianya hasil daripada pengurusan jabatan agama itu sendiri atau peribadi kakitangan yang berkhidmat di jabatan agama ataupun peribadi masyarakat itu sendiri. tapi rasanya tidak perlu menuding jari pada siapa-siapa. masing-masing punya kelemahan. Bagi saya, kakitangan agama mahupun masyarakat perlu sama-sama memainkan peranan untuk memantapkan institusi Islam di Malaysia khususnya.

ouch, jadi tazkirah la pula. back to the topic, saya cuma mau cerita bout DPI. sekarang ni sudah sebulan 1 minggu saya dan kawan-kawan PHEI berhempas pulas mengerah fizikal dan minda. hoho. jadual amat-amatlah padat you. tapi rasanya DPI masih ringan lagi kalau mau dibandingkan dengan DPA untuk PTD. i just heard gitu- gitu ja la. undenied PTD memang mantap^^. even PTD dan PHEI is different(am i right?), still we are one as kita sama-sama dalam perkhidmatan awam. saling memerlukan each other. (without prejudice)^^

bagi saya, DPI ni quite good la walaupun sometimes akan rasa macam tidak mampu mau hadapi baki 5 bulan akan datang due to masa yang sangat packed. tapi kena ambil yang positif la kan. Teringat kata-kata seorang Pengetua di tempat saya bekerja dahulu.. katanya "Pandanglah yang di hadapan itu dengan positif, insyaAllah hasilnya juga akan positif".

Semoga Allah memberi kekuatan untuk 'kita' terus berjuang di jalanNya..

amiin yaAllah


No comments:

Post a Comment